Waar Moet Je Op Letten Bij Het Kopen Van Een Mountainbike?
15 februari 2021 
8 min. leestijd

Waar Moet Je Op Letten Bij Het Kopen Van Een Mountainbike?

Bij het kiezen van een mountainbike zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Er is namelijk nogal wat keuze in de type mountainbikes, maar ook in de verschillende onderdelen. Je wilt natuurlijk wel een unieke mountainbike kopen die perfect bij jou past en waar je nog jarenlang plezier van zult hebben. Om deze unieke mountainbike uit te kiezen behandelen we een aantal handige tips, zodat je weet waarop je moet letten bij het kopen van een nieuwe mountainbike.

Type mountainbikes

Allereerst zijn er nogal wat verschillende type mountainbike te onderscheiden. Om te weten welk type perfect bij jou past moet je jezelf eerst een belangrijke vraag stellen:

Waar ga je fietsen?

Als je in het hooggebergte woont heb je weinig aan een Omafiets zonder versnellingen. Je wilt dan liever een fiets waar je in ieder geval versnellingen op hebt en die licht van gewicht is, zodat je in ieder geval fietsend boven kunt komen. Het is daarom belangrijk om jezelf eerst de vraag te stellen waar ga je gaat fietsen, omdat dit erg bepalend is voor het type mountainbike wat perfect bij jou past.

In Nederland liggen de route’s veelal ”vlak” en heb je weinig aan een Downhill mountainbike. De naam zegt het al een beetje, dit type mountainbike wordt vaak gebruikt bij downhills in de gebergten. Het is een hele kunst om hier fatsoenlijk een route in Nederland mee te rijden, omdat deze speciaal gemaakt is om zo snel mogelijk af te dalen.

Waar je in Nederland wel goed mee voor de dag kunt komen is de Cross-Country mountainbike. Deze fiets geeft je snelheid en wendbaarheid om de routes met niet al te veel hoogteverschil goed door te komen. Het is daarom ook veruit de meest verkochte mountainbike in Nederland. De Cross-Country heeft over het algemeen wel een geveerde voorvork, maar geen achtervering. Omdat je in Nederland vaak ook niet over rotsen rijdt, heb je ook niet zoveel aan een flinke veerweg op je fiets. Doordat deze mountainbike erg licht is kun je er hard mee rijden en is daarom ideaal om als een raket over de routes heen te vliegen.

Naast de Downhill en de Cross-Country zijn er ook nog de:

Mountainbike kopen

All mountain

Deze mountainbike kun je voor vrijwel iedere route gebruiken, een echte allrounder dus. Het is daarom ook de meest verkochte mountainbike in de wereld. De All mountain is gemaakt om goed te kunnen klimmen, maar geeft je ook veel comfort tijdens het afdalen. De nadruk bij de All mountain ligt wat meer op het afdalen en is daarom wat minder geschikt op de meeste routes in Nederland. De (fully) fiets heeft namelijk full suspension en is daarom voorzien van zowel voor- als achtervering. Dit is voor de routes in Nederland ietwat overtrokken. Door de flinke vering verlies je regelmatig wat krachten en door het zwaardere gewicht, om goed de klappen in de afdaling op te kunnen vangen, wordt het wat lastiger om hier goed mee te klimmen. Deze mountainbike wordt in Nederland voornamelijk gekozen door de wat ervarener rijders, die veelal de uitdagendere routes berijden.

Enduro

Met de Enduro mountainbike kun je net een wat ruiger terrein bereiden dan de All mountain. Deze fietsen kunnen daarom wel tegen een stootje, maar zijn niet echt ideaal als je een echte klimgeit bent. Je kunt deze fiets eigenlijk zien als een Downhill mountainbike, maar waar je ook nog wel redelijk mee naar boven kunt klimmen. Dit type mountainbike zie je daarom, net als de All mountain, niet vaak in Nederland. Je hebt namelijk niet zoveel aan de flinke veringen op de fiets en deze geven alleen maar extra gewicht, waardoor het wat zwaarder wordt om de Nederlandse routes te bereiden.

Fatbike

De Fatbike is , net als zovele trends, over komen waaien uit de VS. De fiets ziet er erg stoer uit door de oversized brede banden en deze geven ook nog eens een uitstekende grip in zand of sneeuw. De meeste klappen worden vaak al door deze brede banden opgevangen en vering is daarom bij deze fiets over het algemeen niet nodig. Snel ben je met deze fiets alleen niet echt op de Nederlandse routes. Het zwaardere gewicht en de zwaardere rolweestand zorgen er namelijk voor dat je minder snel de routes doorheen komt. Ook deze fiets is daarom niet zo geschikt voor de Nederlandse routes, tenzij je om snelheid niet al te veel geeft en meer voor de fun gaat. Zorg er dan wel voor dat je een uitstekende conditie hebt, want fietsen op een Fatbike is stukken zwaarder op de Nederlandse routes.

Dirtbike

Bij de naam denk je misschien aan een motorcrosser, maar niets is minder waar. Deze mountainbike lijkt eigenlijk meer op een BMX fiets en is gemaakt om flinke jumps met je fiets te maken. Je ziet aan alles dat deze fiets gemaakt is om af te dalen. Een compact frame en een zadel dat erg laat zit. Veel comfort ervaar je dan ook niet op deze fiets op de Nederlandse routes. Mocht je je skills willen uitbreiden en genieten van flinke afdalingen? Dan is deze mountainbike echt iets voor jou.

Materiaal

Nu je het juiste type mountainbike hebt gekozen kun je verder met het detailleren van jouw perfecte mountainbike. Er zijn namelijk vier mogelijke materialen waar jouw mountainbike uit kan bestaan, namelijk: Aluminium, Carbon, Staal en Titanium.

Je budget en het type mountainbike zijn erg bepalend bij het kiezen van het juiste materiaal. Ieder materiaal heeft zo weer zijn eigen voor- en nadelen en deze staan in de alinea hieronder opgesplitst:

Aluminium

+ Goedkoop

+ Redelijke sterk maar ook relatief licht

+ Blijven bij een valpartij over het algemeen heel

+ Niet gevoelig voor roestvorming

Rijdt iets zwaarder dan Carbon en Titanium

– Flink wat kwaliteitsverschil in de soorten aluminum

Carbon

+ Erg sterk en licht van gewicht

+ Frames zijn erg stijf waardoor je minder energie verliest tijdens het rijden en licht rijdt

+ Niet gevoelig voor roestvorming

 Relatief duur

Lastig te repareren

– Kwetsbaar bij valpartijen

Staal

+ Zeer goedkoop

+ Gemakkelijk te repareren

Frames zijn niet al te stijf, waardoor je meer krachten verspilt tijdens het rijden

 Zwaar van gewicht

 Gevoelig voor roestvorming

Titanium

+ Frames zijn licht en erg stijf

+ Niet kwetsbaar bij valpartijen

Weinig van te verkrijgen

 Zeer duur

Versnellingsgroep

Een goede versnellingsgroep kan je net dat ultieme gevoel geven op de mountainbike. Als je een Ferrari hebt gekocht zet je er ook geen motor van een Ford Ka in en dat is ook zo bij een mountainbike. Je wilt namelijk kunnen vlammen met je nieuwe fiets. Je kan nog zo een goede carbon mountainbike hebben, maar als de versnellingsgroep niet goed is, is het hem net niet. Zeker ook omdat je regelmatig moet schakelen tijdens het klimmen, dalen, optrekken en afremmen is het erg prettig dat je de juiste versnellingsgroep op je fiets hebt zitten.

Waar bestaat een (versnellings)groep uit?

Een groep bestaat uit shifters, de derailleurs, de remmen, het crankstel, de casette en de ketting. Deze onderdelen samen worden ook wel een groep of groepset genoemd. Over het algemeen zit er op een mountainbike een soort type groep, maar je kunt er ook voor kiezen om een mix van verschillende onderdelen te gebruiken.

Zoals ik eerder aangaf kan een juiste versnellingsgroep net dat ultieme gevoel geven op de mountainbike, maar dat is ook zo met de prijs. Er zit namelijk aardig wat verschil in de verschillende type versnellingsgroepen en daarom zijn de types hieronder opgesplitst in niveau en prijs:

Overzicht groepen MTB

Beginnende mountainbiker:

    • Shimano Tourney
    • Shimano Altus
    • Shimano Acera
    • Shimano Alivio
    • SRAM X5 t/m X7

Tips voor een mountainbike te kopen

Licht gevorderde mountainbiker:

  • Shimano Deore
  • Shimano SLX
  • Shimano XT
  • SRAM X9
  • SRAM NX
  • SRAM GX

Gevorderde mountainbiker:

  • Shimano XTR
  • SRAM X1
  • SRAM X0
  • SRAM X01
  • SRAM XX1

Een welbekend gezegde is dat de techniek niet stil staat. Dit is ook zo bij de versnellingsgroepen. De techniek van de wat betere en duurdere groepen gaat naarmate de tijd vordert naar de wat goedkopere groepen. Je hoeft dus niet altijd voor de beste en duurste groep te kiezen. Ook met een wat mindere groep kun je nog prima voor de dag komen op de routes.

Elektrisch of mechanisch schakelen?

Naast de verschillende types kun je ook nog kiezen of je elektrisch of mechanisch schakelt. Met name het eerste is erg populair bij de professionele rijder en de wat meer ervarene rijders. Niet zo gek ook want met je schakelt hiermee ook feilloos en super snel. Elektronisch schakelen kan ook niet bij iedere groep en is daarom alleen mogelijk bij de wat duurdere groepen. Ben je een beginnend mountainbiker dan is mechanisch schakelen ook meer dan prima. Het signaal wordt hiermee doorgegeven via een kabelspanning en niet via pulsjes zoals bij elektronisch. De kabels hoeven geen probleem te zijn, want bij de meeste frames kunnen deze in het frame worden weggewerkt.

Wielgrote

Waar je voorheen altijd mountainbikes zag met 26 inch wielen is dat tegenwoordig steeds vaker 29 inch wielen. Tussen deze twee maten zit ook nog een middenweg en dat zijn de 27,5 inch wielen.

Welk type mountainbike je hebt gekozen bepaalt ook een klein beetje voor welk type wielgrote je kiest. Zo heb je bij 29inch wielen een goede grip en ben je over het algemeen sneller dan de andere twee maten. Nadeel van de ”29er” is alleen wel dat deze wat minder wendbaar is dan de ”26er”. Bij de wat technischere en uitdagendere stukken heb je hier dan ook een achterstand op de ”26er”, maar op de routes in Nederland maakt dat niet zoveel verschil. De ”29er” is daarom ook de meest populaire variant op de Nederlandse routes. De 27,5 inch willen zitten precies tussen de ”29er” en ”26er” in en plukken van beide maten de vruchten. Deze maat band is daarom ook populair bij de rijders die zowel wendbaarheid, snelheid en stevige banden willen hebben die klappen kunnen opvangen.

Waar op letten bij het kopen van een mtb?

Hoe bepaal je de juiste framemaat?

Als je de juiste mountainbike hebt gekozen, met de onderdelen die perfect bij jou passen, wil je natuurlijk nog wel comfortabel op de fiets zitten en niet met je knieën in je nek. Het is daarom belangrijk om de juiste framemaat te bepalen, zodat je pijntjes door een onnatuurlijke houding voorkomt. Maar hoe bepaal je nu de juiste framemaat? Onderstaande vuistregels kunnen je helpen bij het bepalen van je framemaat:

Meet als eerst de binnenbeenlengte op

Zet je voeten ca. 15cm uit elkaar en meet de lengte van van onderkant voet tot kruishoogte op in centimeters.

Bereken de juiste maat

De binnenbeenlengte, zoals je die hebt bepaald bij de stap hiervoor, vermenigvuldig je met 0,68. Kom je op een niet rond getal uit, rond

dan het getal naar beneden af. Het getal wat uit deze berekening komt is je framemaat in centimeters.

Mocht je kiezen voor een geveerde zadelpen kun je nog 4cm van de framemaat afhalen.

In de maattabel hieronder kun je zien bij welke lichaamslengte de juiste framemaat hoort.

Mountainbike kopen, waar op letten?

Ik hoop dat je door het lezen van dit blog handige tips hebt kunnen achterhalen, zodat jij de perfecte mountainbike kiest waar je nog lang plezier van zult hebben.

Over de schrijver
Reactie plaatsen